Succesvol zakelijk bloggen


De laatste tijd blog ik over ontwikkelingen in mijn persoonlijke situatie. Over toekomstplannen. Doordat lezers reageren merk ik dat mijn blog anderen raakt. Dat mensen er iets aan hebben.

Inhoud en relevantie van de content zijn superbelangrijk. Net als inspiratie hebben én houden! Daarnaast ging ik nog beter nadenken hoe ik er voor zorgde dat de blog gelezen werd. Al mijn persoonlijke ervaringen deel ik graag: lees hier mijn tips voor succesvol zakelijk bloggen!

Zakelijk bloggen. Hoe doe je dat?

Zakelijk bloggen is in de basis niet anders dan persoonlijk bloggen. Bij zakelijk bloggen ga je echter nóg meer sterke, inhoudelijke, relevante content maken. Waar de mensen die je wilt bereiken op zakelijk gebied iets aan hebben en die ze verder heeft geholpen.

Net als bij persoonlijk bloggen gaat het daarom om leuke of interessante ‘verhalen’, content, waar je lezers graag tijd voor nemen. Lukt het jou om die interessante content te maken dan creëer je op den duur echt naamsbekendheid. Je verbetert je (merk)imago. Je genereert leads. En pas daarna verkoop je jouw dienst of product.

In een blog laat je dus duidelijk zien wie jij bent en wat jouw visie op een onderwerp is. Meer van jouw persoonlijkheid verbindt je met anderen. Wanneer je start met het schrijven van een blog, houd je doel dan voor ogen en vul je artikel alleen maar met informatie die dat doel dient. 

6 tips mét nog meer tips

1. begin gewoon met schrijven
Schrijf! Het hoeft niet meteen moeilijk te zijn. Je bent ondernemer. Je kent je markt, toch? Weet wat de veranderingen zijn. Waaraan in je markt behoefte is. Je opdrachtgevers of klanten stellen vragen. Neem eens de tijd om de behoeftes en de vragen op papier te zetten. Denk een tijdje na over de woorden die daar in terugkomen.

Welke termen worden gebruikt? Welke woorden kun je uitleggen? Wat is vakjargon? Kun je het opdelen in verschillende losse artikelen? Maak een soort van eigen Wikipedia. Wie is jouw lezer? Verplaats je in je lezer. Welke artikelen waardeert je ‘publiek’? Via welke kanalen ga je je blog delen?

Bekijk wat je schrijft vanuit je lezer. Denk je dat er obstakels kunnen zijn? Help je je lezer? Op welke manier breng je informatie het beste over? Hoe houd je de aandacht van je lezers vast? Welke schrijftechniek ga je daarvoor gebruiken? Als je merkt dat je in je blog begint uit te wijden en af te dwalen, schrijf het onderwerp dan op en schrijf het uit in een aparte blog.

2. schrijf over jouw kennis
Op in ieder geval één gebied zul jij degene zijn die kennis heeft, en anderen niet. Ik dacht zelf een tijdje ‘wie zit er nou op mijn kennis te wachten?’ Dus ik schreef niet. Maar ik heb gezien hoe belangrijk het is om te delen hoe ik tegen onderwerpen aankijk. Of technieken of strategieën toepas. Er is absoluut iets wat jij (alleen) weet en daarmee kun je anderen (verder) helpen. Je kunt jezelf laten zien als expert in je vakgebied.

Schrijf alsof je lezers vóór je zitten. Schrijf alsof je met ze praat.
Stel vragen. Maak ze nieuwsgierig. Geef de voordelen of leerpunten of mogelijkheden. Inspireer door wat je ‘zegt’. Door jouw mening op te schrijven, juist je eigen ervaringen en tips te delen ben je niet één van velen. Maar juist de expert. Je tone of voice is heel belangrijk. En blijf dicht bij jezelf, zodat je blogs herkenbaar van jou zijn.

3. te veel delen bestaat niet
Er is echt geen sprake van zoiets als ‘te veel delen’. Waar wel over wordt gepubliceerd is het ‘onregelmatig delen’. Er wordt regelmatig geschreven dat zoekmachines onregelmatigheid verdacht vinden en je sneller als spam of robot kunnen classificeren, dus deel vooral met (een vaste) regelmaat!

Jij kunt beter degene zijn waar je lezer de informatie vandaan haalt dan bij een ander. Jij bent expert. En jouw expertise gewoon ter beschikking stellen levert je heel veel op. Ergens las ik dat ‘bloggen goed is voor je bedrijf, omdat 77% van de internetgebruikers blogs leest, 70% van de consumenten een onderneming liever leert kennen via gratis info dan advertentie, en dat bedrijven die actief bloggen gemiddeld 80% meer bezoekers op de website hebben (en gemiddeld 126% meer leads genereren).’

4. goede onderwerpen
Schrijf over waarde van jouw product of dienst voor de behoefte van de mensen op wie jij je richt. Vraag jezelf af: voor wie is mijn product of dienst bedoeld, wie zou het (kunnen) kopen, hoe helpt mijn product of dienst iemand verder, in welke omstandigheid zit iemand voordat ze mijn product of dienst aanschaffen, wat levert het voor werk op als iemand je product of dienst niet willen kopen? Wie wil ik bereiken? Hoe wil ik mij neerzetten in de markt?

Neem de tijd om een dagdeel over deze vragen na te denken, schrijf (desnoods) steekwoorden op post-its en gebruik deze om goede blogonderwerpen te formuleren. Verzamel de post-its in een voor jou werkbaar overzicht en rangschik onderwerpen en/of deelonderwerpen in volgorde (kun je zelfs een feuilleton maken?). Vul het overzicht aan op brainstorm-momenten die je bijvoorbeeld wekelijks inplant.

Ik benadruk opnieuw: begin met schrijven en vul je onderzoek over je onderwerpen steeds aan. Een goede zakelijke blog is niet op één dag zomaar geschreven én gepubliceerd! Blijf een tijdje werken aan de perfecte blog, slaap er een nacht over, schaaf bij en plan in. Zodat je blogs voor een langere periode alvast hebt klaar staan. Je maakt een ‘content strategie’. Zo hoef je niet dagelijks bezig te zijn met bloggen. En houd je genoeg tijd over voor andere werkzaamheden!

Afgelopen week zag ik een hele interessante aanpak van Tim Daalderop: het ontwikkelen van een contentformule. Echt een aanrader!

5. schrijfinspiratie opdoen
Ben je even niet geïnspireerd? Maak dan bijvoorbeeld ook eens gebruik van Google Alert, RSS-feeds van anderen die in dezelfde doelgroep werkzaam zijn, fora, adviessites, je online netwerk (door te sparren of te brainstormen), kijk waar je concollega’s het over hebben, en social media-kanalen waar je in groepen lid bent. Ik denk ook graag om met je mee. Laat het me weten!

6. vindbaar maken van je blog
Deze laatste tip wordt vaak vergeten. Maar is zó belangrijk! Het begin van online vindbaar maken is: goed zoekwoordenonderzoek. Als je alle ideeën voor onderwerpen overzichtelijk hebt gemaakt, ga je op zoek naar woorden. Zoekwoorden. Woorden die iedere internetgebruiker gebruikt en op jouw blog terecht gaat komen.

Bloggen is informeren. Je hoopt het eerste ‘contact’ met anderen, mogelijke klanten, te leggen. Je kijkt daarbij naar hoe mensen zoeken naar informatie en welke zoekopdrachten en zoekwoorden daar bij horen. Deze zoekwoorden verwerk je in je blog. Hoe je de juiste zoekwoorden vindt? Check fora, netwerkgroepen en de zoekwoordenplanner van Google. Houd de zoekwoorden apart in een overzicht en leef je dan in in je doelgroep.

Pas deze samenvattende tips eens toe en geniet van je succesvolle blog!

Heb jij geen tijd om zelf te bloggen? Of wil je weten hoe ik samen met jou aan succesvolle blogs kan werken? Ik denk graag met je mee!

Laten we vrijblijvend in gesprek gaan en neem via onderstaande button contact met me op!

keyboard_arrow_up
protected by reCAPTCHA
Privacy - Terms